Auto van de zaak zonder bijtelling

Auto van de zaak zonder bijtelling
Fiscaal nieuws
Auto van de zaak zonder bijtelling

Auto van de zaak zonder bijtelling, kan dat?

Het privégebruik van een auto van de zaak vindt de fiscus verkapt loon, omdat de werkgever (alle) kosten betaald van de auto. Daarom is er bijtelling (fictief loon) in het leven geroepen. Afhankelijk van het soort auto, bedraagt de bijtelling 4 tot en met 22% van de cataloguswaarde van de auto. Het bedrag wat hieruit volgt, wordt bijgeteld op het inkomen in box 1. Een autodeelplatform meent een oplossing te hebben gevonden om de bijtelling te omzeilen.

Waarom betaal ik bijtelling?

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe de regeling werkt. Wanneer een auto door een werkgever ter beschikking wordt gesteld voor privégebruik draagt de werkgever hier alle kosten voor. U hoeft hierdoor bijvoorbeeld niet zelf een auto te aan te schaffen en de lasten hiervoor te dragen. Daarom ziet de Belastingdienst het verstrekken van een auto van de werkgever aan de werknemer als (financieel) voordeel, wanneer u meer dan 500 privé kilometer rijdt op jaarbasis met de auto van de zaak. In de meeste gevallen betaalt u 22% over de cataloguswaarde van de auto aan bijtelling. Dit kost, afhankelijk van het soort auto, enkele honderden tot zelfs duizenden euro’s extra belasting per maand.

Hoe zorg ik dat ik geen bijtelling betaal?

U kunt ervoor kiezen om de auto die u van uw werkgever aangeboden hebt gekregen niet te gebruiken voor privéritten. In dat geval betaalt u geen bijtelling, mits u dit kunt aantonen aan de hand van een kilometerregistratie. Woon-werkverkeer valt overigens niet onder de privékilometers. Een andere (nieuwe) optie bespreken we hieronder.

Nieuw alternatief

Er is nog een andere mogelijkheid om te voorkomen dat u bijtelling moet betalen. Een autodeelplatform wat in Nederland actief is, meent een oplossing te hebben bedacht. In deze situatie wordt de auto tijdens kantooruren gehuurd door de werkgever. Buiten werktijd is de persoon die de auto mee naar huis neemt de huurder. Het huurtarief zou erg laag kunnen zijn omdat de werkgever de hoofdhuurder wordt. De auto wordt dan in de overige uren verhuurt aan de werknemer. Omdat de werknemer de huur voor eigen rekening neemt, draagt de werkgever hiervoor geen kosten. Dit geeft als resultaat dat er geen sprake is van ter beschikkingstelling door de werkgever, waardoor er ook geen bijtelling van toepassing is.

Of deze constructie voordelig is hangt af van de huurprijs. Is de huur lager dan het netto belastingbedrag, dan zou het kunnen lonen om deze regeling toe te passen. Uiteraard vormt de werkgever de doorslaggevende factor, aangezien de huurkosten lager zullen moeten zijn dan de kosten van een eventueel leasecontract. De werkgever moet immers ook gebaat zijn voordat een dergelijke constructie in de praktijk kan worden gebracht.

prev
next